NEBULA GENOMICS – cripto pentru ADN

80 0

Iata ce stim despre noul start up nebunesc prin care oamenii de stiinta vor sa foloseasca cripto pentru a va cumpara informatiile genetice

PE SCURT

Profesorul George Church de la Harvard lanseaza un nou start up care vrea sa schimbe felul in care oamenii isi vand si cumpara secventele de ADN. Folosind tehnologia blockchain si cripto monedele, start up-ul se vrea a fi o alternativa mult mai buna decat orice alta companie de genomica.

Daca inovatorii vor avea cale libera, curand veti incepe sa vedeti blockchain dincolo de taramul criptomonedelor. Oamenii si-au pus creativitatea la treaba pentru a gasi modalitati in care sa foloseasca tehnologia din spatele Bitcoin pentru scopuri ca schimbarea totala a felului in care se voteaza sau in care se acceseaza inregistrarile despre nasteri.

Acum, pionierul de la Harvard si geneticianul de la MIT George Church (faimos pentru CRISPR si readucerea la viata a mamutilor) pregateste un nou start up prin care vrea sa foloseasca tehnologia blockchain pentru secventierea genomului – dar nu este clar inca daca va fi suficient de popular pentru a depasi competitia.

Start up-ul numit Nebula Genomics, incearca sa schimbe modul in care companiile se ocupa de ADN-ul unui individ. Desi companii precum 23andMe au devenit populare si mii de oameni si-au testat genomul pentru lucruri precum originea lor si problemele de sanatate pe care le-ar putea transmite copiilor, majoritatea oamenilor nu si-au secventiat ADN-ul. Unul dintre motive ar putea fi faptul ca testul este inca destul de scump, iar clientii nu sunt asigurati ca rezultatele vor fi confidentiale.

Aici considera Nebula ca poate fi mai bun – clientii-pacienti pot fi platiti pentru furnizarea informatiilor lor genetice si in acelasi timp sunt asigurati ca procesul este foarte sigur – conform „white paper”-ului recent publicat de companie.

Iata ce stim despre planurile Nebula pana acum. Este atat de simplu, dar complicat in acelasi timp:

1. Companii ca 23andMe si AncestryDNA sunt „intermediari” care achizitioneaza ADN de la oameni si apoi il vinde catre companii farmaceutice si de cercetare pentru milioane de dolari. Nebula vrea sa ii elimine. In locul lor, proprietarii initiali ai ADN-ului (datelor genetice) vor interactiona direct cu cumparatorii de ADN (date genetice). Nu vor mai exista intermediari in scenariul propus de Nebula.
  2. Nebula va secventia ea insasi ADN-ul, dar cel putin pentru inceput va fi destul de scump. Secventierea ADN-ului unei singure persoane va fi la inceput 1000 USD, dar Nebula se asteapta ca pretul sa scada sub 100 USD „in cativa ani”.
  3. Proprietarii nu trebuie sa isi vanda datele genetice. Dupa ce o persoana primeste rezultatele de la Nebula, o aplicatie le va permite „sa isi interpreteze informatiile genetice fara sa le puna la dispozitia vreunei terte parti”. Cu cat aplicatia analizeaza mai multe secvente de ADN, cu atat informatia pusa la dispozitia clientilor va deveni mai cuprinzatoare.
  4. Toate datele vor fi stocate in mod privat in reteaua Nebula. Accesul initial se acorda numai proprietarului, dar acesta poate da si altora acces la informatii. Proprietarii pot, de asemenea, alege sa-si stocheze datele oriunde doresc, inclusiv pe Dropbox. Nu vor fi solicitate nume reale. Proprietarii de date raman anonimi.
  5. Organizatiile care doresc sa cumpere ADN-ul utilizatorilor trebuie sa isi decline in prealabil identitatea si toate tranzactiile vor fi inregistrate in blockchain-ul Nebula.
  6. Tokenii Nebula vor fi singura moneda in retea. Persoanele vor folosi tokenul Nebula pentru a plati secventierea genomului lor. Entitatile care intentioneza sa cumpere informatii genetice vor plati cu tokenul Nebula pentru a obtine acces la secventele de ADN, achizitionate cu monede traditionale. Este inca neclar ce va insemna asta pentru retea sau cum exact vor schimba utilizatorii tokenii.
  7. Cumparatorii, cum ar fi companiile farmaceutice sau universitatile, pot realiza studii tintite pe proprietarii de ADN si pentru asta vor plati cu tokeni Nebula. Acesti cumparatori pot de asemenea sa se ofere pentru a suporta costul secventierii ADN-ului daca studiul releva informatii care sunt deosebite si interesante pentru ei.

Avand in vedere cum functioneaza in prezent industria secventierii genomului, integrarea tehnologiei blockchain pare destul de revolutionara. Dar Nebula nu este atat de unic, de fapt – alte start up-uri precum EncrypGen, Luna DNA si Zenome au anuntat ca ar putea dezvolta platforme prin care oamenii isi vor putea vinde propriul ADN, dupa cum noteaza Tech Crunch. Compania nu se va lansa oficial mai devreme de sfarsitul acestui an, oferind astfel concurentei suficient timp pentru a recupera intarzierea.

O intrebare dificila se pune: “Vor avea oamenii incredere in tokenii Nebula? ” dupa cum anunta STAT News, atat Bitcoin cat si Ripple.

Au inregistrat scaderi semnificative ale cotatiilor lor in 2018, iar Bitcoin ar putea chiar sa mai scada. Ideea de a investi intr-o noua criptomoneda care vine si cu o data de expirare ar putea astfel sa fie greu de vandut.

Si Nebula are o concurenta dura. Testele de la 23andMe sunt populare si incredibil de simple (doar le dai saliva ta). Pretul accesibil de la $ 80 la $ 160 este suficient de scazut pentru a parea unul corect.

Sursa: www.futurism.com